Zapraszamy na wystawę prac zgłoszonych do tegorocznej 29. edycji konkursu „Porównania” organizowanego co roku przez Biuro Wystaw Artystycznych w Sandomierzu. Wzięło w niej udział 24 artystów z terenu województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego, w tym z Tarnobrzega.

PORÓWNANIA są wydarzeniem artystycznym, które niewątpliwie zapisało się w kalendarzu ważniejszych przeglądów sztuki współczesnej w regionie. Ukazują aktualne tendencje w sztuce oraz przede wszystkim osiągnięcia artystów, których twórczość obejmuje różne dziedziny sztuki: malarstwo, rysunek, grafikę, fotografię oraz techniki unikatowe i własne. Jury, konkursu któremu przewodniczył Mariusz Drzewiński – profesor nadzwyczajny w Katedrze Malarstwa i Rysunku na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie, Piotr Rędziniak, dyrektor Biura Wystaw Artystycznych w Rzeszowie oraz Dominik Woźniak – artysta malarz, po zapoznaniu się z regulaminem konkursu i wstępnym przeglądzie prac, do konkursu wybrało 46 prac 24 autorów. Największą uwagę Jury zwróciły prace Grzegorza Gerby, Sylwii Lis-Persony, Szczepana Siudaka, Jadwigi Kukuły, Stanisława Świecy, Janusza Barana, Artura Bartkiewicza, Marka Pokutyckiego, Andrzeja Karwata, Andrzeja Rachonia, Cezarego Łutowicza. Spośród tych artystów zostali wyłonieni laureaci tegorocznej 29. edycji Porównań.

I Nagrodę Starosty Powiatu Sandomierskiego otrzymał Artur Bartkiewicz za kompozycję zatytułowaną „Dziewczyna z gazetą”. Utrzymana w monochromatycznej palecie barw malarska kompozycja jest mocno osadzona w realiach codzienności i może być artystycznym komentarzem do wydarzeń roku 2020. Laureatem II Nagrody Burmistrza Sandomierza jest Andrzej Karwat, którego prace z cyklu „Obcy bogowie – Trochę nieba” oraz „Obcy bogowie – Trochę piekła” są doskonałym warsztatowo połączeniem cynkografii i kolografii z akwaftortą. Odważnie budowane kompozycje w warstwie znaczeniowej znajdujące odniesienie do rzeczywistości z jasno określonym metaforycznym przesłaniem, pełne są napięć i ukrytych znaczeń. III Nagrodę Marszałka Województwa Świętokrzyskiego uzyskał Marek Pokutycki za rysunek ołówkiem, pt. „Przyjaciele Dorotki”, surrealistyczną kompozycję z pogranicza jawy i snu, w której szarości grafitowego rysika ujawniają zagadkowe i tajemnicze kształty wyłaniające się z nieokreślonej przestrzeni. W roku bieżącym Jury przyznało trzy równorzędne wyróżnienia. Laureatem pierwszego z nich Wyróżnienia Prezydenta Stalowej Woli jest Szczepan Siudak, autor rzeźbiarskiej kompozycji pt. „Piruet”, w której artysta przedstawił zagadnienie relacji pionu z poziomem, dynamiki ruchu i urody kobiecego ciała. Wyróżnienie Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach otrzymał Janusz Baran za pracę graficzną zatytułowaną „Obrazy traumatyczne – Pandemia I”, sugestywną i emocjonalną, bezpośrednio odnoszącą się do „czasów zarazy” roku 2020 naznaczonego pandemią i cierpieniem. Stanisław Świeca jest laureatem Wyróżnienia Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu, które otrzymał za zestaw świetnych gipsorytów, pt.: “Pocałunek”, “Przybysz II” i “Zjawa II”. Artysta drobną kreską z mistrzowską precyzją kreuje formy doskonałe fantastycznych światów i tętniących życiem antropomorficznych kształtów.

Dzieła malarskie w tym roku przedstawili: Karolina Bednarska – abstrakcyjną kompozycję „Cztery uczucia”, utrzymaną w stylistyce suprematyzmu, obrazując tytułowe uczucia czystą formą, odważnym malarskim gestem, interesującą grą koloru i kontrastów barwnych. Krzysztof Czerwiak zaproponował akwarelowe kompozycje: „Eden”, Rajska muzyka” i „Gdzie jest Adam”, w których przypomina historię pierwszych rodziców i rajską równowagę utraconą na zawsze. Studia portretowe, będące ekspresyjną interpretacją ludzkich charakterów, z których „Frida” działa na wyobraźnię najbardziej, pokazała debiutująca w „Porównaniach” Beata Garanty. Znakomite warsztatowo, fascynujące i przemawiające do wyobraźni są prace Aleksandry Karwat, „Horyzontalnie I” i „Horyzontalnie II”. Dobitnie uderzające, kojarzące się z tym co nieuchronne. W warstwie znaczeniowej przenikliwe i aż drażniące swą mocą, z pewnością należą do najlepszych prac artystki. Aleksandra Opalińska zaprezentowała abstrakcyjną kompozycję „Nie – obecność”, w której monochromatyczna paleta barw stoi w opozycji do kontrastów światłocieniowych, a ekspresyjny i nieco chaotyczny ślad ręki jest przeciwnością idealnej figury koła wykreślnego. Prace Kingi Roszuk, „Ona I” i „Ona II” są malarskimi dywagacjami na temat miejsca człowieka w przestrzeni współczesnego świata. Do motywów apokaliptycznych sięgnął Janusz Stypa w pełnej wyrazu, dynamiki i ekspresji kompozycji pn. „Walka”, w której dobro w postaci św. Archanioła Michała ściera się ze złem, by je ostatecznie zwyciężyć. Grzegorz Wójcik, również debiutujący w „Porównaniach”, pokazał dwie kompozycje „Bez tytułu”. To wspaniałe studia pejzażowe, budujące nastrój spokoju i wyciszenia, określane wyraźnymi kontrastami kolorystycznymi i oszczędną chromatyką. Kwestię postrzegania pejzażu zupełnie odmiennie przedstawił Andrzej Rachoń, którego dwie prace w pastelu olejnym, pt. „Pejzaż prowincjonalny” zachwycają symboliką, formą organizującą przestrzeń oraz monochromatyczną kolorystyką w tonacjach, szarości, ugrów i błękitów.

Prace graficzne zaprezentowali także: Grzegorz Gerba, który w linorytach „Na łące – Za drogą”, „Za drogą – Wysokie trawy” oraz „Za stodołą – Osty”, budowanych czarno-białym kontrastem, pokazał urok i bogactwo natury. Do grafiki komputerowej sięgnęła Elżbieta Brzezińska. Kompozycje „Eksplozja 2” i „Eksplozja 3” są kontynuacją artystycznych poszukiwań autorki, będących próbą połączenia ekspresji komputerowej grafiki z wyrazistym malarskim gestem. Róża Kędzierska-Góźdź zaproponowała pracę w technice digital print, pn. „Poruszenie”, w której kolor i kontrasty światłocieniowe organizują przestrzeń. W technice mieszanej wypowiedziała się Anna Sobolewska, której kompozycje „Gdzieś pomiędzy I” i „Gdzieś pomiędzy II” pełne są emocji , uczuć i ukrytych znaczeń. Jadwiga Kukuła w technice własnej przedstawiła prace zatytułowane „A ty niszczysz mój błękit nie pytając I”, „A ty niszczysz mój błękit nie pytając II” oraz „A ty niszczysz mój błękit nie pytając III”, w których stopniuje emocje poprzez kontrasty kształtów i kolorów. Tkaninę unikatową zaprezentowała Bożena Wójtowicz-Ślęzak, aplikacje pt. „Ona” opatrzone kolejnymi numerami 4, 5 i 6, budowane warstwami półprzeźroczystej materii i liniami haftu tworzą dzieła traktujące o naturze kobiety. W technice papieru ręcznie czerpanego wypowiedziały się: Sylwia Lis-Persona, która w kompozycjach „Spoiwo życia” (1) i (2), tworząc bogate struktury form i koloru pokazała piękno i urodę życia oraz Teresa Pilch, której prace zatytułowane „W ciągłym ruchu” oraz „Rozmigotani” stanowią barwny obraz wrażeń i emocji kreowanych plamami barw i splątanych linii. Fotografię, jako jedyny zaprezentował Cezary Łutowicz, którego „Wkurw” i „!!!” stanowią zapis stanów emocjonalnych, kreowanych kontrastami kolorystycznymi.

Tegoroczna 29. edycja „Porównań” ujawniła przede wszystkim zdecydowane i jasno określone osobowości twórcze, potrzebę równowagi, szczególnie w dzisiejszym świecie, także tej estetycznej, jaką każdy odczuwa, poprzez uświadomienie sobie autentycznego znaczenia przekazu, jakim jest dzieło sztuki.

Katarzyna Pisarczyk, grudzień 2020 r.

Źródło: BWA Sandomierz