Kolejny koncert Festiwalu Muzyki Organowej i kameralnej już w najbliższy czwartek. Tym razem odbędzie się w kościele pw. św. Barbary. Ponownie usłyszymy organy oraz śpiew. Wystąpi organista Paweł Wróbel i sopranistka Renata Drozd. Artyści przyjadą do Tarnobrzega z Kielc. Początek koncertu o godz. 19.00. Wstęp jest wolny. 

PROGRAM:

Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Passacaglia d-moll BuxWV 161

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – „Vidit suum dulcem natum”Stabat Mater

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – „Laudate Dominum”- Vesperae solennes deconfessore KV 339

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata z VI Partity e-moll BWV 830 (Transkrypcja na organy Paweł Wróbel)

Piotr Czajkowski (1840-1853) – Taniec wieszczki cukrowej z baletu „Dziadek do orzechów” (Transkrypcja na organy Paweł Wróbel)

Felix Mendelssohn (1809-1847) – „Jerusalem” z oratorium „Paulus” op.36

Gabriel Faure (1845-1924) – „Pie Jesu” z Requiem d-moll, op.48

Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38

Paweł Łukowiec (1973 – ) – „Stabat Mater Dolorosa”

Michał Lorenc (1955 – ) – „Ave Maria”

***

RENATA DROZD – sopran, jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Adeli Winiarskiej-Skrzyneckiej, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich u prof. Ingrid Kremling, prof. Ryszarda Karczykowskiego  oraz prof. Christiana Elssnera. Zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, m.in.: I wyróżnienie oraz nagrodę specjalną za Pieśń Zapomnianą ufundowaną przez Towarzystwo im. F. Chopina na III Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie w 1995 r., II miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Sopranów im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju w 2002 r. (I miejsca nie przyznano). Była  półfinalistką Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu. W 2000 r. wzięła udział w tournee artystycznym z Filharmonią Świętokrzyską w Holandii, Belgii, Luxemburgu; wykonując partie solową Requiem W.A. Mozarta. W 2001 roku zadebiutowała w Operze Bałtyckiej w Gdańsku partią Micaeli w „Carmen” G. Bizeta. W 2002-2003 współpracowała z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie kreowała partię tytułową w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana. W tym samym roku odbyła trasę koncertową po Szwecji, Danii, Norwegii i Niemczech z programem Strauss-Galla i Glanzlicher Operette z orkiestrą pod dyr. Marka Tracza. W latach 2005-2012 była solistką Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym kreowała główne partie operowe i operetkowe, m.in. Silvy Varescu („Księżniczka Czardasza” E. Kalmana), Hanny Glavari („Wesoła Wdówka” Fr. Lehara), Księżnej Marii(„Ptasznik z Tyrolu” K. Zellera), Saffi („Baron Cygański” J. Straussa), Rosalindy („Zemsta Nietoperza”J. Straussa), Micaeli („Carmen” G. Bizeta), Violetty Valery („Traviata” G. Verdiego), Pamina („Czarodziejski flet” W.A. Mozarta). Wielokrotnie brała udział w międzynarodowych festiwalach. Do najważniejszych należą: Międzynarodowy Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju i Międzynarodowy Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju. W latach 2005-2013 związana była z Filharmonią Dowcipu – autorskim programem Waldemara Malickiego i Jacka Kęcika uczestnicząc wielokrotnie w nagraniach telewizyjnych dla TVP2.

Wielokrotnie zapraszana przez Orkiestrę Reprezentacyjną Wojska Polskiego do udziału w koncertach  o tematyce patriotycznej w ariach i pieśniach Współpracując z Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach wykonała partie sopranowe w Stabat Mater G. Rossiniego ,IX Symfonii L. van Beethovena, Stabat Mater K. Szymanowskiego, oraz dziełach W.A. Mozarta: Msza Koronacyjna Regina coeli, Vesperaesolennes de confessore, Missasolemnis in c (Waisenhaus-Messe). Współpracowała z Agencją Artystyczną Scena Gwiazd pod dyrekcją Anny Barańskiej-Wróblewskiej z programem operetkowo – musicalowym. Brała udział w projektach koncertów noworocznych z Orkiestrą Sinfonietta Polonia pod dyrekcją CheungChau, organizowanych przez Fundację Muzyczną  Apollo. Wielokrotnie wykonywała repertuar kantatowo-oratoryjny prezentując go na Międzynarodowych Festiwalach Sakralnych. W 2008 r. Zarząd Województwa Lubelskiego przyznał jej Nagrodę Województwa Lubelskiego za osobisty wkład w rozwój i upowszechnianie kultury polskiej. W 2010 r. otrzymała Nagrodę Miasta Kielce za promocję kultury w regionie. W 2012r. za wybitne osiągnięcia artystyczne uhonorowana została dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012r.  prowadzi klasę śpiewu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach. W 2017 r otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej odznakę honorową ”Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2019r.w uznaniu dokonań wzbogacających dorobek kultury Województwa Świętokrzyskiego nagrodzona została Świętokrzyską Nagrodą Kultury przez Marszałka Andrzeja Bętkowskiego.

PAWEŁ WRÓBEL – organista i pedagog. Studiował pod kierunkiem prof. Andrzeja Chorosińskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Jona Laukvika w Hochschule für Musik w Stuttgarcie (Niemcy) oraz prof. Gunthera Rosta w Universität für Musik w Grazu (Austria). W roku 2012 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, a w roku 2019 tytuł doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Otrzymał nagrody podczas międzynarodowych konkursów organowych w Poznaniu (2005), Gdańsku (2006), Zurychu (2011), Miami (2012). Stypendysta Keimyung Research Foundation Uniwersytetu w Daegu (Korea Południowa) w 2007 roku. Brał udział w sesjach i kursach mistrzowskich z zakresu gry organowej, prowadzonych przez Ludgera Lohmanna, Bernharda Haasa, Gerharda Weinbergera, Wolfganga Zerera, Martina Sandera, Christopha Krummachera. Jest autorem transkrypcji na organy, utworów klawesynowych, fortepianowych oraz orkiestrowych J.S. Bacha, F. Chopina, P. Czajkowskiego, G. Fauré,  F. Liszta, S. Prokofiewa, S. Rachmaninowa, J. Sibeliusa oraz I. Strawińskiego.  Jego autorskie transkrypcje organowe Funérailles S. 173/7  (2010), Walca zapomnianego nr 1 S. 215  (2017), Sonaty fortepianowej h-moll S. 178 (2019) F. Liszta oraz Après un rêve (2018) G. Fauré i Tańca wieszczki cukrowej (2018) z baletu Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego zostały wydane w wydawnictwie Polihymnia w Lublinie. Paweł Wróbel posiada w swym repertuarze komplet dzieł organowych J. Brahmsa, N. Bruhnsa, C. Francka, R. Schumanna oraz wszystkie sonaty organowe A.G. Rittera. Artysta w ramach swej działalności koncertowej występował w Anglii, Danii, Austrii, Słowacji, Czechach, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych oraz Polsce, jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia organistów American Guild of Organists w Nowym Jorku. Wykładowca w Diecezjalnym Studium Organistowskim oraz Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, a w latach 2012-2017 w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Paweł Wróbel pełni funkcję dyrektora artystycznego nad Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej w Bazylice Katedralnej w Kielcach oraz Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego na Św. Krzyżu (Łysej Górze) w Górach Świętokrzyskich. W roku 2019 na organach Bazyliki Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Łagiewnikach, Paweł Wróbel dokonał nagrania utworów organowych polskiego kompozytora Aleksandra Karczyńskiego, płyta wydana przez wydawnictwo Ars Sonora z Łodzi, stanowi pierwszą rejestrację fonograficzną tychże utworów. Natomiast publikacja nutowa zawierająca wydane pod jego edycją 3 Preludia i fugi op. 5 Aleksandra Karczyńskiego, które zostały opublikowane w wydawnictwie Polihymnia w Lublinie, jest pierwszym wydaniem nutowym tychże kompozycji, na podstawie rękopisu znajdującego się w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

 

 

Wielkość czcionki