Dobiega końca tegoroczna edycja Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. W finale wystąpią tarnobrzeżanie: pianistka Ewa Ryś i klarnecista dominikanin o. Grzegorz Doniec.
Tradycją Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej jest finałowy wieczór w Zamku Dzikowskim. Także w tym roku zakończenie będzie mieć wyjątkową oprawę, organizatorzy zapraszają bowiem na koncert w plenerze – na zamkowym dziedzińcu. Wystąpi zaś duet znakomitych tarnobrzeskich muzyków. Pianistka Ewa Ryś to absolwentka muzykologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu. Jest nauczycielką w Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Tarnobrzegu. Z kolei klarnecista o. Grzegorz Doniec OP jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracował z krakowskimi orkiestrami i zespołami kameralnymi m. in. z orkiestrą Państwowej Filharmonii Krakowskiej, był współdyrygentem Chóru Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny w Krakowie, organizował warsztaty muzyczne, koncerty i prelekcje na temat teologii muzyki. Był także kierownikiem artystycznym męskiego bractwa śpiewaczego San Clemente oraz dyrektorem Szkoły Kantorów. W roku 2008 wstąpił do Zakonu Braci Kaznodziejów, w którym dalej rozwija swoje zainteresowania muzyczne.
Podczas koncertu zabrzmi m.in. „Ave Maria” Astora Piazzolli, a także utwory takich kompozytorów, jak Carl Maria von Weber, Camille Saint Saens, czy Gerald Finzi.
Koncert finałowy rozpocznie się w czwartek o godz. 19.00. Wstęp jest bezpłatny. Organizatorzy zastrzegają, że w razie niepogody występ odbędzie się w salach zamkowych, gdzie obowiązują obostrzenia sanitarne oraz limit ilości uczestników.
Kończący się XXVIII Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej objęli honorowym patronatem Rafał Weber Poseł na Sejm RP oraz Dariusz Bożek Prezydenta Miasta Tarnobrzega. Organizacja festiwalu została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Program „Kultura Dostępna”.
PROGRAM
Carl Maria von Weber (1786 – 1826) Concertino op. 26
Camille Saint Saens (1835 – 1921) Sonata op. 167 (Allegretto, Allegro animato, Lento (attacca), Molto allegro)
Gerald Finzi (1901 – 1956) 5 Bagatelles (I Prelude II Romance III Carol IV Forlana V Fughetta)
Astor Piazzola (1921 – 1992) Ave Maria
Grzegorz Doniec OP ukończył w 2006 r. Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu Janusza Antonika. Współpracował z krakowskimi orkiestrami i zespołami kameralnymi m. in. z orkiestrą Państwowej Filharmonii Krakowskiej. W 2008 r. wstąpił do Zakonu Braci Kaznodziejów, w którym dalej rozwija swoje zainteresowania muzyczne, ogniskując się przede wszystkim na teologii chorału gregoriańskiego i polifonii sakralnej. Swoją pracę magisterską z teologii na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie napisał z postrzegania muzyki liturgicznej w ujęciu J. Ratzingera: „Musica sacra jako forma przekazu wiary w celebracji liturgicznej według Josepha Ratzingera – Benedykta XVI”. W latach 2016-2019 pracował w Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny w Krakowie, w którym pełni zadania koordynatora d.s. muzycznych, organizując warsztaty muzyczne, koncerty i prelekcje na temat teologii muzyki. Był także współdyrygentem Chóru FDOL, kierownikiem artystycznym męskiego bractwa śpiewaczego San Clemente oraz dyrektorem dwuletniego kursu muzyki liturgicznej – Szkoła Kantorów.
Ewa Ryś – absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego – muzykologia oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego. Nauczyciel w Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Tarnobrzegu.