W Galerii Tarnobrzeskiego Domu Kultury można już oglądać wystawę prac Anny Pol „Książkowe przykłady”. Prezentujemy kilkadziesiąt wielkoformatowych okładek książek autorstwa artystki, w tym słynnych „Chłopek” J. Kuciel-Frydryszak, serii Hemingwaya, czy „Anne z Zielonych Szczytów” L. M. Montgomery.
ANNA POL – ilustratorka, malarka, nagradzana projektantka okładek, koncepcji graficznej i typografii do prawie wszystkich książek wydawnictwa Marginesy, autorka dizajnerskiej, nagradzanej porcelany (kolektyw pol_sztyma_wolna), jest absolwentką poznańskiej ASP (malarstwo), mieszka i pracuje w Poznaniu.
(fot. Magda Wolna)
Anna Pol stworzyła okładki do książek: m.in.: „Nasierowska” Zofii Turowskiej, „Zawód: fotograf” Chrisa Niedenthala , „Gajos” Elżbiety Baniewicz, „Dom ośmiu tajemnic” Liliany Bardijewskiej, książki kucharskiej Zofii Nasierowskiej i Janusza Majewskiego „Fotografia smaku”, „Mała Matura” Janusza Majewskiego, „Tajemnica rodzinna z Żydami w tle” Ireny Wiszniewskiej, „Peggy Guggenheim” Antona Gilla. Tworząc, działa w porozumieniu z wydawcą. Pomysły na realizacje pojawiają się na początku lektury, lub po przeczytaniu całości, najważniejsze jest to, by uchwycić klimat, pomysł zawsze jest w książce.
W Galerii Tarnobrzeskiego Domu Kultury zaprezentowano kilkadziesiąt wielkoformatowych okładek autorstwa artystki. Zostały wybrane z około tysiąca zaprojektowanych przez nią dla największych wydawnictw w Polsce! Wśród nich nie zabrakło okładek do nowego przekładu serii wydawniczej „Anne z Zielonych Szczytów” Lucy Maud Montgomery (kompozycja inspirowana XVIII wiecznymi portretami cieniowymi ma przybliżyć młodym czytelnikom kanoniczną postać bohaterki), oraz serii opowiadań Ernesta Hemingwaya, które artystka również zilustrowała, a okładki do nich powstały w technice wycinanki.
Anna Pol stosuje kolaż, wykorzystuje fotografie, stare gazety, druki z lat 50-tych, haft, czasem również ilustracje innych autorów. Kieruje się ideą: „okładka nie jest o mnie, jest o książce, a dobra okładka promuje książkę i staje się jej symbolem”. Prace artystki są różnorodne: barwne, kontrastowe i radosne, czasem minimalistyczne, zawsze spójne z typografią, którą także sama projektuje. Czcionka tworzy klimat i charakter książki. Jej realizacje to najwyższa jakość w projektowaniu. Są nagradzane, stają się kultowe („Smoleńsk” Teresy Torańskiej, „Dymna” Elżbiety Baniewicz), stają się symbolami książek, tak się stało w przypadku „Chłopek. Opowieści o naszych babkach” Joanny Kuciel-Frydryszak. Charakterystyczna obwoluta z kobietą dźwigającą ciężkie wiadra stała się jedną z najlepiej współcześnie rozpoznawanych okładek.
Artystka ten charakter pracy określa jako współpracę i kompromis, głos autora i wydawcy. Swobodę twórczą i własny język odnajduje w malarstwie na płótnie i formach ceramicznych. Twórczość daje jej wytchnienie, „urlop od świata”. Fascynacje sztuką i emocjonalne przeżywanie natury: ptaki w locie, trawy, kwiaty, malowane szerokim gestem pędzla tworzą abstrakcyjne niemal formy. Anna Pol jest w ciągłym ruchu i twórczo eksperymentuje. Inspirują ja polscy mistrzowie ilustracji: Janusz Stanny, Teresa Wilbik i Henryk Tomaszewski.
Wystawie towarzyszą egzemplarze wybranych książek, do których okładki projektowała Artystka. Pochodzą z bibliotek prywatnych oraz wydawnictwa „Marginesy”, które objęło patronat nad wydarzeniem.
Elżbieta Miśkiewicz-Zamojska
Wernisaż odbędzie się 28 listopada o godz. 17.30.
Wystawę będzie można oglądać do 6 stycznia.
Wystawa odbywa się w ramach IV Festiwalu Baśniowy Świat Stanisława Jachowicza. Festiwal został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz objęty patronatem honorowym przez Prezydenta Miasta Tarnobrzega Łukasza Nowaka.
***
Po spotkaniu z autorką, w Kinie Wisła będzie można także obejrzeć premierowo film pt. „Simona Kossak”. Warto przy tym dodać, że Anna Pol także projektowała okładki nowych wydań książek autorstwa bohaterki tego filmu.. Początek projekcji o godz. 18.30. Bilety w promocyjnej cenie 16 zł będzie można kupić w kasie TDK oraz online.