Uwaga, zmiana daty. Z powodu choroby artysty, koncert odbędzie się 14 listopada.
Tarnobrzescy Dominikanie oraz Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega przy współpracy Tarnobrzeskiego Domu Kultury zapraszają na mistrzowski koncert muzyki dawnej pt. „LONTANANZA CRUDEL…”, podczas którego zabrzmią barokowe kantaty włoskie na sopran i basso continuo.
Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej”. Będzie to to wyjątkowa okazja spotkania z rzadko prezentowaną muzyką włoskiego baroku w wykonaniu światowej sławy artystów. W programie znajdą się XVIII-wieczne kompozycje G.F.Haendla i T. Albinoniego, a także utwory instrumentalne kompozytorów takich jak A.Vivaldi, G.B.Vitali, B. Marcello, D. Scarlatti.” Wykonawcy koncertu będą: Olga Pasiecznik – sopran, Mark Caudle – wiolonczela barokowa i Władysław Kłosiewicz – klawesyn.
Organizatorzy zapraszają do Zamku Dzikowskiego w niedzielę, 14 listopada o godz. 19.00. Wstęp wolny.
Koncert dofinansowano z budżetu Województwa Podkarpackiego.
Informacje o artystach:
OLGA PASIECZNIK – sopran, urodziła się w Ukrainie. Studiowała w Konserwatorium Muzycznym w Kijowie (obecnie Ukraińska Narodowa Akademia Muzyczna im. Piotra Czajkowskiego) oraz w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina). Podczas nauki w Warszawie, już w roku 1992, zadebiutowała w Warszawskiej Operze Kameralnej, a w 1996 wystąpiła po raz pierwszy w Theatre des Champs-Elysees w Paryżu jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ma na swym koncie ponad 50 partii operowych, m.in. w dziełach Monteverdiego, Glucka, Handla, Mozarta, Webera, Bizeta. Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych, które realizowała na najbardziej prestiżowych scenach świata, a także w nagraniach płytowych i radiowo-telewizyjnych. Listę miejsc, gdzie występowała, tworzą m.in.: Opera National de Paris – Opera Bastille, Palais Garnier, Theatre des Champs-Elysees, Theatre Chatelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Komische Oper Berlin, Berliner Konzerthaus, Berliner Philharmonic, Elbphilharmonie Hamburg, Teatro Real, Auditorio Nacional de Musica (Madryt), Bayerische Staatsoper, Muenchner Philharmonie, Palais des Beaux-Arts, Theatre Royal de la Monnaie (Bruksela), Theater an der Wien, Bregenzer Festspiele, Grand Theatre de Geneve, Finnish National Opera, Flemish Opera, Tokyo Suntory Hall oraz Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie. Dzieła oratoryjne i symfoniczne wykonywała w poważanych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. Śpiewała z najwybitniejszymi orkiestrami, pod batutą takich mistrzów jak: lvor Bolton, Andrzej Boreyko, Frans Brueggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, Rene Jacobs, Dmitri Jurowski, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti. Wykonuje również rozległy repertuar kameralny oraz recitale z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 płyt CD i DVD.
(Fot. Andrzej Świetlik)
MARK CAUDLE – brytyjski gambista i wiolonczelista. Wykonuje muzykę renesansu i baroku od około czterdziestu lat. W tym czasie dwukrotnie stawał się pionierem historycznego wykonawstwa – w latach 70-tych w Wielkiej Brytanii i w latach 90-tych w Polsce. Przez dziesięć lat współpracował jako wiolonczelista z Academy of Ancient Music, zaś z zespołami takimi jak The Parley of Instruments, St. James Baroque, Consort of Musicke, English Consort of Viols i Canzona jako gambista. W Polsce koncertował regularnie z Arte dei Suonatori, Il Tempo i Concerto Polacco. Gościnnie współpracował z Les Arts Florissants, Concerto Copenhagen, Boston Early Music Festival Orchestra i Drottningholm Opera. Jest cenionym wykładowcą. Uczył gry na wiolonczeli i violi da gamba w katowickiej Akademii Muzycznej oraz w Łodzi i we Wrocławiu. Prowadzi również zajęcia w ramach letnich kursów interpretacji, m.in. w Wilanowie. Ma w dorobku liczne nagrania. Dla firmy Hyperion zarejestrował solowy album The Noble Bass Viol. W ostatnim czasie zajmował się m.in. muzyką Gottfrieda Fingera oraz transkrybowaniem na violę da gamba muzyki kameralnej J. S. Bacha. Pasją artysty jest także lutnictwo – w swoim dorobku ma skrzypce, altówki, wiolonczele (w tym wiolonczele piccolo) i skrzypce basowe (bass violins).
W 2013 roku otrzymał medal „Zasłużony dla kultury polskiej” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
(Fot. archiwum artysty)
WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ – klawesynista i dyrygent. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983), oraz ARD w Monachium (1984). Od 1978 r. muzyk Polskiej Orkiestry Kameralnej i orkiestry Sinfonia Varsovia, współtwórca zespołów Concerto Avenna oraz Narol Baroque. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami i dyrygentami, jak m.in.: Fr. Bruggen, R. Norrington, N. Harnoncourt, Ch. Hoghwood, R. Jacobs, W. Kuijken, Th. Hengelbrock, P. Muellejans, L. Duftschmidt, J. West, Y. Menuhin, H. Szeryng. Występował w Austrii, Belgii, Brazylii, Chinach, Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Luxemburgu, Niemczech, Portugalii, Rosji, Szwajcarii, Ukrainie, USA, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Jego solowy dorobek fonograficzny obejmuje m.in. wszystkie utwory klawesynowe L.Couperina i J.Ph.Rameau, Partity, Suity Francuskie i Suity Angielskie oraz Wariacje Goldbergowskie J.S.Bacha (nagroda Fryderyk 2000), utwory J.J.Frobergera, sonaty D.Scarlattiego oraz największe wydawnictwo polskiej fonografii: komplet utworów F. Couperina (13 CD, nagrody: Fryderyk 2014, Clef d’Or 2014). W latach 1993-2017 był związany z Warszawską Operą Kameralną, w której sprawował kierownictwo artystyczne orkiestry barokowej Musicae Antiquae Colegium Varsoviense. Jest autorem opracowania i pierwszej polskiej realizacji wszystkich zachowanych oper Claudia Monteverdiego: „L’Orfeo”, „Il Ritorno d’Ulisse in Patria” i „L’Incoronazione di Poppea”, a także jego nieszporów „Vespro della Beata Vergine”. Prowadził też opery „Imeneo”, „Rinaldo”, „Giulio Cesare” i „Ariodante” G.F.Haendla, jak również wiele innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwsza w historii opera “Euridice” J.Periego z 1600 roku), a także setki koncertów oratoryjnych, symfonicznych i kameralnych. Od 2021 r. dyrektor artystyczny międzynarodowego festiwalu Szczawno-Zdrój Baroque Festival. W latach 1987 – 2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki przedklasycznej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2018 odznaczony srebrną odznaką „Gloria Artis”.
(Fot. Honorata Karapuda)